Skip to main content

Forhindre og behandle akne under kreftbehandling

Thierry Lord / Moment / Getty Images

Som om hårtap og diaré ikke var nok, kan bivirkninger fra medisiner som brukes under kreftbehandling forårsake akne eller utslett på ansikt og kropp. Akne kan variere fra mild til alvorlig, men uavhengig av alvorlighetsgraden, kan det være en kilde til lav selvtillit under behandlingen, spesielt siden det kan være vanskeligere å skjule enn andre bivirkninger som håravfall.

Den gode nyheten er at med legen din veiledning, kan akne håndteres med både over-the-counter og reseptbelagte medisiner.

Husk at med noen kjemoterapi medisiner (som Tarceva eller andre EGFR-hemmere), kan det oppstå akne-lignende utslett. Selv om dette utslettet kan være lik i utseende til akne, behandles det annerledes.

Hvorfor kreftbehandling kan forårsake akne

Årsaken til akne under kreftbehandling er ofte en kombinasjon av faktorer. Kjemoterapi medisiner, medisiner som brukes til å behandle bivirkninger av kjemoterapi, og steroider kan alle føre til at akne utvikler seg.

Mens akne kan dukke opp overalt på kroppen, er ansiktet og hodebunnen områder der akne oftest utvikles hos personer med kreft. Det oppstår vanligvis innen dager etter å ha kjemoterapi eller innen dager etter å ta visse medisiner.

Hvis du er bekymret for at du kan utvikle akne under behandling for kreft, er det viktig å snakke med legen din.

Han eller hun kan fortelle deg om noen av dine foreskrevne medisiner, inkludert kjemoterapi, er kjent for å forårsake hudforhold som akne, og hva som kan gjøres for å forhindre det og behandle det hvis det oppstår.

behandlinger

Behandling for akne avhenger av noen forskjellige faktorer, for eksempel typen akne, dens plassering og dens alvorlighetsgrad.

Muntlig og aktuell reseptbelagte medisiner som en aktuell antibiotikagel (clindamycin) eller et muntlig antibiotikum (tetracyklin) kan foreskrives av legen din, og det finnes også flere over-the-counter produkter som kan være tilstrekkelig.

Det første trinnet i behandling av akne under kreftbehandling er å diskutere det med legen din. I noen tilfeller kan du bli henvist til en hudlege som spesialiserer seg på å diagnostisere og behandle forhold som er relatert til huden.

Tips for å ta vare på huden din

En av de viktigste delene av hudpleieregimet er å holde huden ren. Under kreftbehandling, velg en mild rensemiddel som ikke inneholder parfymer. Det kan være fristende å velge en som er formulert for akne-utsatt hud og inneholder ingredienser som salicylsyre eller benzoylperoksid, men en rensemiddel som det kan irritere huden.

Før du kjøper medisinske rensemidler, må du først konsultere legen din. Han eller hun kan anbefale reseptbelagte rengjøringsmidler eller noe mildt, som Cetaphil eller tilsvarende.

Fuktighetsgivende er et annet viktig skritt for å holde huden sunn under kreftbehandling. Som med ansiktsrensemidler, velg produkter som er fri for parfymer for å unngå irritasjon. Fukt huden om morgenen og før sengetøyet (og når huden er fuktig, som etter din dusj eller bad) for optimale resultater.

Vær også oppmerksom på at kremer pleier å være bedre fuktighetskremer enn kremer.

Hvis legen din har foreskrevet en aktuell krem ​​eller salve å bruke, spør han eller henne før du bruker fuktighetskrem. Han eller hun vil kanskje at du skal bruke den aktuelle krem ​​eller salve før eller etter fuktighet eller vente noen minutter før du bruker et annet produkt lokalt til ansiktet eller kroppen. Brukes for tidlig før eller etter et annet produkt eller medikament kan forårsake irritasjon eller uønsket reaksjon.

Det er også viktig å holde seg hydrert under kreftbehandling, noe som vil bidra til å holde huden frisk. Uten skikkelig hydrering kan huden bli tørr og flakket, noe som ytterligere kan irritere akne.

Til slutt, vær forsiktig så du ikke klemmer kviser (selv om det er fristende), da dette faktisk kan forverre din akne og / eller forårsake en spreende infeksjon.

Et ord fra Verywell

Det store bildet her er at hvis du opplever utslett eller annen dermatologisk reaksjon som peeling eller rødhet etter å ha mottatt kreftbehandling som kjemoterapi eller strålebehandling, må du ringe din onkologsykepleier eller onkolog for å få en riktig diagnose og behandlingsplan.

I tillegg må du kontakte legen din umiddelbart hvis du utvikler plutselig kløe og / eller huden din bryter ut i elveblestene etter å ha blitt kjemoterapi, da dette kan indikere en allergisk reaksjon og kan straks rette opp medisinsk hjelp.